Snabb leverans / Bra produkter

Köpvillkor

1. Köpinformation

Vid beställning ingår du ett avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till den e-postadress som angetts vid beställningstillfället. Beställda produkter förblir Vikur Sverige ABs egendom till dess de till fullo är betalda.

Om du upptäcker felaktigheter på din order är det viktigt att du omgående kontaktar vår kundtjänst för att ändra din order. Eventuella ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel.

Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person.

2. Priser och betalsätt

Priser & avgifter
Samtliga priser är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. På alla beställningar som sker till ditt postombud tillkommer en avgift som täcker expedition, hantering och frakt. Avgiften är beroende av de varor och dess vikt du beställer och presenteras när du slutför ditt köp. Vid eventuell delretur återbetalas inte avgiften.

Åldersgräns
Vikur Sverige AB expedierar inte beställningar till personer under 18 år då man enligt lag måste vara myndig för att ingå ett avtal.

Köp
Avtal om köp träffas när du som kund erhållit orderbekräftelse via e-mail från Vikur Sverige AB. En förutsättning är att du lämnat riktiga uppgifter kontaktuppgifter och fysisk adress. Från Vikur Sverige ABs webshop Vikur Home levererar vi enbart till personer över 18 år med bostadsadress i Sverige. Om en leverans inte kan ske på grund av att varorna inte finns på lager framgår detta i din leveransbekräftelse, där varan står som ej levererad.

Vikur Home accepterar endast beställningar från privatpersoner. Vill du beställa i egenskap av företag, vänligen kontakta [email protected].

Betalningsalternativ:

Klarna:
Vikur Sverige AB erbjuder betalning via vår samarbetspartner Klarna Bank AB (”Klarna”), organisationsnummer 556737-0431. Vi rekommenderar dig att läsa igenom gällande villkor för hur Klarna hanterar dina personuppgifter och ditt köp, informationen hittar du här.

Swish:
Vikur Sverige AB erbjuder även betalning via Swish.

Swish är en säker mobiltjänst för direkt överföring av pengar med Swish-appen från mobilen. Överföringen sker omgående och är kostnadsfri. Mer information om Swish finns på www.getswish.se eller hos din bank.

Bedrägeri
Vikur Home AB polisanmäler bedrägeriförsök. Vi lämnar all information till polisen för att vara behjälplig vid utredning.

Ägarförbehåll
Produkterna förblir Vikur Sverige ABs egendom tills de till fullo har betalats. Köpvillkoren anses accepterade vid beställning. Tvister angående tolkningar eller tillämpning av dessa köpvillkor och därmed sammanhängande rättsförhållanden ska avgöras enligt svensk lag.

3. Leveransinformation

Leveranstiden är 3-6 arbetsdagar för beställningar lagda före 13:00 vardagar förutsatt att varan finns i lager. Vi skickar varan med hjälp av DHL Servicepoint.

Du finner information kring aktuell lagerstatus under varje produkt på vår hemsida. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via separat mail. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning.

Vi står för transportrisken när vi skickar något till dig, vilket innebär att vi kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara vid uppkommen fraktskada eller förlust av försändelse. Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.

För ej utlösta paket med ett varuvärde under 500 kr kommer vi dra av 195 kr på din återbetalning, för ej utlösta paket med att varuvärde över 500 kr kommer vi dra av 395 kr på din återbetalning för att täcka uppkomna kostnader. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till DHL utlämningsställe.

4. Transportskador och felexpediering

Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att anmäla det omgående till vår kundtjänst. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till transportören inom 1-3* dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot transportören skall kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget och adresslappen som kom med den fraktskadade försändelsen.

En beställning som är felaktigt expedierad rekommenderar vi dig att anmäla snarast möjligt till vår Kundservice. En ny korrekt leverans kommer då att ske till dig per omgående utan extra kostnad.

*Obs, detta skall ej förväxlas med den lagstadgade reklamationsrätten på 3 år. Mer om detta kan ni läsa under 5. Garanti och reklamation.

Force Majeure
Vikur Sverige AB är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Vikur Sverige ABs fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

 

5. Garanti och reklamation

Vi följer konsumentköpslagen och tillverkarens garanti.

Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi eller någon av våra samarbetspartners undersöka produkten. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer.

Som konsument har du även lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Läs gärna mer om din reklamationsrätt på www.konsumentverket.se. I det fall du önskar reklamera din produkt ber vid dig kontakta oss snarast från det att du upptäcker felet på produkten. 

Som privatperson omfattas du av konsumentskyddslagen. I den ingår bland annat rätten till 14 dagars ångerrätt på distanshandel.

  • Returen ska meddelas till vår kundtjänst inom 14 dagar från leveransdagen
  • Artiklarna får inte ha använts
  • Artiklarna ska vara i säljbart skick
  • En returkostnad tillkommer som varierar beroende på mängden varor som ska returneras. Om orsaken till din retur beror på fel från vår sida tillkommer ingen extra kostnad

Reklamation: Reklamation av felleveranser eller felaktiga varor skall ske inom 8 dagar från ankomstdag. Transportskador reklameras omgående till Kundtjänst. Skador på varan ska reklameras utan oskäligt uppehåll. Kontakta Kundtjänst för mer information om tillvägagångssätt.

  

6. Kontakt och övrig information

Vårt huvudkontor är beläget i Sandared på följande adress:

Vikur Sverige AB
Göteborgsvägen 51
518 30 Sandared

Email: [email protected]
Tel: 033 - 24 22 88